Verslag van onze reis naar Toscane 2010, 4/5 mei

1 mei

2 mei

3 mei

De laatste dag in Pisa, morgenvroeg terug. Dat betekent dat we vandaag even gaan winkelen. Welnu, daar is alle gelegenheid voor in Pisa. Alle winkelketens die tot de verbeelding spreken hebben hier een vestiging. Helaas is het nu nog een beetje regenachtig. Vannacht was er stevig en langdurig onweer trouwens. We genieten eerst nog van een heerlijk ontbijt aan de keukentafel.
Aan het begin van de middag gaan we met de trein naar Lucca. Dat is een half uurtje. We komen in
Lucca aan en lopen dan een stukje over de stadsmuur voordat we de stad binnengaan. De stadsmuur is nog helemaal intact en er loopt een fietspad overheen. Dat merken we dan ook, want de fietsers nemen het hele pad in beslag....
Lucca is volgens de Romeinse ‘schaakbordindeling’ opgezet. Allemaal rechte straatjes dus, wel overzichtelijk. Het weer is matig, het is vrij koud, maar wel overwegend droog. We slenteren door het stadje en doorkruisen het verschillende malen. We lopen langs verscillende bezienswaardigheden: San Michele in Foro (1436), San Martino (11e eeuw), Torre dei Guingui (toren met steeneiken op de top), Piazza Napoleone (de zus van Napoleon is heerser van Lucca geweest!) en het geboortehuis van Puccini, de bekende componist.
We moeten een heel eind teruglopen via de muur voordat we weer bij het station zijn. Rond 6 uur zijn we weer in Pisa. We gaan nog een hapje eten (broodje kebab!) en gaan vroeg naar bed. De andere dag zitten we om 7 uur aan het ontbijt,
om 10 voor 8 in de trein, zijn we om 8 uur op het
vliegveld, vertrekken we om 10 uur (half uur
vertraging), komen we om half 12 aan op Eindhoven
airport, zijn we om 10 over 12 op het station van
Eindhoven, stappen we om 12.17 uur in de trein
naar Utrecht en zijn we na 2 maal overstappen om
2 uur weer thuis. We hebben een mooie vakantie
gehad, waar we met genoegen op terugkijken.